A Z generáció elnevezés a körülbelül 1995-től 2010-ig született fiatalokra vonatkozik. A ma huszonéves férfiak és nők a találó, digitális bennszülöttek nevet kapták, mert az internet meghatározza az egész életüket, születésüktől fogva.
A hangsúlyos online jelenlét nyomot hagyott az életfelfogásukon, munkához való viszonyukon, a kommunikációjukon. Egy olyan generációról beszélünk, amiről megosztó vélemények születnek, gyakran éri őket kritika az idősebbek részéről.
Mi jellemzi a Z generációt a munka világában?
Fontos megismerni a munkavállalók legújabb képviselőit, mert hatással vannak a munka világára és befolyásolhatják annak alakulását is. Nézzük a legfontosabb jellemzőket:
A Z generáció tagjairól elterjedt, hogy megbízhatatlanok, nem szeretik kitartóan elvégezni a feladataikat és nem lehet rájuk számítani, ha munkáról van szó. Ugyanakkor sokkal őszintébbek, érzékenyebbek és kiállnak magukért. A kritikai érzékük fejlett, de a hibáikat sem takargatják.
Az online térben otthonosan mozognak, ám a gyakorlati dolgokban, ami egy idősebb munkavállalónak magától értetődő, már sután teljesítenek. Az idősebb és a fiatalabb generáció más eszközöket ismer, eltérő munkamorált és szokásokat követ, amiből gyakran konfliktusok születnek.
Gyakran a Z generáció szemére vetik azt is, hogy hírből sem ismerik a lojalitást, a magas fizetés, a gyors szakmai előrelépés és a kevesebb munkaidő az, ami fontos a számukra. Ezeknek a céloknak az eléréséhez attól sem jönnek zavarba, hogy rövid úton ott hagyjanak egy állást.
A mai huszonévesek sokkal több lehetőségből választhatnak, köztük a külföldi állásokból is, ugyanakkor szorongóbbak, nehezen hagyják el a szülői házat és törékenyebb a mentális állapotuk. Gyorsabban kiégnek és jobban megérzik annak tüneteit. Magasabb az ingerküszöbük, viszont rövidebb ideig tudnak koncentrálni egy dologra.
Hogyan lehet motiválni a Z generáció tagjait?
A munkáltatóknak a Z generációsok jellemzőinek ismeretében könnyebb dolga van, mert konkrét eszközökkel tudják őket motiválni a kitartóbb, jobb teljesítményre és a cég iránti, hosszú távú elköteleződésre.
A csapatépítésen való részvétel eredményes lehet az új és régi kollégák, valamint a munkáltató közötti kommunikáció javításában, de milyen eszközöket lehet bevetni ezeken az alkalmakon a fiatalokkal való sikeres együttműködés érdekében?
- A Z generációsok értékelik a rugalmasságot, a szabadságot, nem kedvelik a kötelező dolgokat. A csapatépítésbe is könnyebb bevonni őket, ha nem kényszerítésnek élik meg a részvételt.
- Olyan tevékenységre mondanak szívesen igent, aminek van értelme, pozitív hatást gyakorol a környezetükre.
- A figyelmük felkeltéséhez és megtartásához a rövid, velős üzenetekből álló kommunikáció a célravezető.
- A céges csapatépítésen az élménydús programok kerüljenek előtérbe, de olyan tevékenységekben vegyenek részt, ahol a komfortzónájukat biztonságban megőrizhetik. A kötelező érvényű feladatokat lehetőleg kerülni kell, de a kreativitást igénylő problémák megoldásában szívesen részt vesznek.
- A rövidebb időtartamra korlátozódó, változatos feladatokat értékelik, mert ez jobban megfelel a képességeiknek. A játékos megközelítés plusz pont náluk, hiszen gyakran játszanak maguk is, főleg az online térben.
Kihívásnak tűnik? A csapatépítő tréningek megszervezése ne a munkáltató feladata legyen, kérjen fel egy szakmailag tapasztalt és nívós csapatot erre a célra! Forduljon hozzánk bizalommal és ismerje meg személyre szabott programjainkat, amik az az Ön csapatának is kommunikáció orientált élményeket tudnak nyújtani!
Amennyiben győri csapatépítést tervez, ismerje meg a részletes ajánlatot, lépjen kapcsolatba velünk a megadott elérhetőségek egyikén!